Administratorsejmpo2005
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2012
Posty: 1080
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 11:05, 17 Sie 2012 Temat postu: Zasady |
|
|
I. Stwórz posła
1. Nową postać tworzysz w wątku „nowy poseł”.
2. Wpisz imię i nazwisko swojego bohatera. Nie gramy prawdziwymi politykami, w związku z czym nie mogą być to nazwiska prawdziwych polityków, np. Jarosław Kaczyński czy Donald Tusk. Odradzam także używania własnego imienia i nazwiska, choć tu oczywiście występuje dowolność. Twój nick - o ile się różnił - zostanie zmieniony na określone przez Ciebie imię i nazwisko.
3. Twój poseł powinien jakoś wyglądać. Wybierając avatar kieruj się tym, że tak właśnie on wygląda – dobrze, żeby był ubrany schludnie i nie był kosmitą. Wygląd Twojego posła będzie miał wpływ na jego społeczny odbiór. Avatarem może być zdjęcie istniejącego polityka - pod warunkiem, że dany polityk nie został "wykorzystany" już wcześniej przez innego gracza.
4. Wybierz partię, którą reprezentuje Twój poseł. Do wyboru masz jedno z sześciu ugrupowań, które po wyborach w 2005 roku miały kluby poselskie, czyli Prawo i Sprawiedliwość, Platforma Obywatelska, Samoobrona, Sojusz Lewicy Demokratycznej, Liga Polskich Rodzin i Polskie Stronnictwo Ludowe. Wybierając partię nie musisz kierować się swoimi poglądami w „realu”. Bacz jednak na to, że Twój poseł będzie odtąd reprezentował tę właśnie opcję polityczną. Jego działalność musi mieścić się w ramach programu i doktryny reprezentowanej przez dane ugrupowanie. Działacz gejowski w PiS czy libertarianin w SLD nie wchodzą w rachubę – byłoby to niezrozumiałe dla Twoich wyborców.
5. Wybierz okręg wyborczy, który reprezentujesz. Spis okręgów wraz z ilością mandatów, jakie poszczególne partie uzyskały w danym okręgu znajdziesz tutaj: [link widoczny dla zalogowanych] Zwróć uwagę na to, by Twoja partia miała swojego reprezentanta w okręgu, który wybierasz. Przykładowo nie możesz być posłem PSL z Opola (okr. 21), lub posłem LPR z Koszalina (okr. 40). Możliwe jest, by dwóch posłów, także z jednej partii pochodziło z jednego okręgu.
6. Zabronione jest posiadanie dwóch kont przez jedną osobę. Wykrycie takiego przypadku skutkuje wykluczeniem z gry danej osoby.
II. Jak przebiega gra
1. Gra odbywa się przez wpisy na forum.
2. Gra nie jest podzielona na tury. Każdy tydzień w „realu” odpowiada dwóm miesiącom w „wirtualu”.
3. Gra rozgrywa się głównie na trzech płaszczyznach: sejm, media, działalność w okręgu wyborczym.
4. Administrator w miarę możliwości codziennie publikuje „wiadomości” z kraju i ze świata. Mogą one odnosić się do rzeczywistych wydarzeń historycznych, administrator może także zmieniać historię. Posłowie w swoich działaniach winni reagować na publikowane wiadomości, oczywiście nie ograniczając swojej działalności tylko do tego.
5. Raz w tygodniu. Administrator publikuje sondaż. Wpływa nań ocena aktywności graczy i partii. Jego wynik nie podlega zażaleniu, administrator obiecuje, że nie będą nań wpływać jego własne poglądy.
6. Gra rozpoczyna się 26 września 2005 roku. Ktokolwiek wygra wybory prezydenckie będzie „sterowany” przez Administratora (i będzie raczej biernym prezydentem). Pamiętajcie, że wszystkie ustawy uchwalone po tym okresie… nie zostały uchwalone. Obie główne partie obiecywały w kampanii rząd PO-PiS, ale historia potoczyła się inaczej. Od Was zależy, jak potoczy się u nas.
7. Gra ma być w jak największym stopniu realistyczna.
III. Sejm
1. Gra ma przede wszystkim odzwierciedlać działalność niższej izby parlamentu.
2. Podział mandatów na początku gry odzwierciedla podział mandatów tuż po wyborach w 2005 roku. PiS ma 155 posłów, PO – 133, SRP – 56, SLD – 55, LPR – 34, PSL – 25, Mniejszość Niemiecka - 2. Liczby te mogą ulec zmianie, a z pewnością ulegną po wyborach, o ile do nich dociągniemy.
3. Każdy gracz reprezentuje w sejmie przede wszystkim swojego posła. Musi on być członkiem jednego z klubów. Nie ma możliwości zaczynania gry jako poseł niezależny. Klubu nie można opuścić (chyba że w wyjątkowych wypadkach za zgodą administratora – wniosek musi być uzasadniony) Możliwe jest przechodzenie z klubu do klubu za zgodą drugiego klubu. Z klubu można zostać wyrzuconym po uprzednim głosowaniu całego klubu. Wówczas staje się posłem niezależnym. Poseł niezależny zabiera z opuszczonego klubu jedynie „siebie”; w głosowaniach ma jeden głos (w wyjątkowych przypadkach może być inaczej – o tym decyduje administrator).
4. Na początku kadencji sejm wybiera marszałka. Będzie nim jeden z graczy, ale uwaga: jedynie w zakresie ustalania kolejności ustaw rozpatrywanych przez sejm. Marszałek może stosować „zamrażarkę”, jednak nie dłużej, niż przez okres 6 miesięcy (czyli w grze 3 tygodni). Prezydenckie projekty ustaw trafiają do 3. czytania z automatu.
5. W Polsce to parlament uchwala prawo. Inicjatywę ustawodawczą posiada w realiach gry prezydent, rząd i co najmniej 15 posłów – w przełożeniu na nasze realia posiada ją jednak każdy gracz, o ile liczba posłów jego ugrupowania podzielona przez liczbę graczy należących do ugrupowania nie jest mniejsza niż 15. Warto pamiętać, że z reguły projekty ustaw zgłasza rząd lub całe kluby.
6. Od graczy nie jest wymagana drobiazgowa znajomość prawa. Projekty ustaw mogą być maksymalnie uproszczone, zawierając jedynie po kilka artykułów opisujących konkretne proponowane zmiany. Oczywiście trzeba pamiętać o tytule „ustawa o…” dacie uchwalenia (wystarczy rok), podziale na rozdziały i artykuły oraz określeniu terminu wejścia w życie.
7. W rzeczywistości sejm rozpatruje projekty ustaw w ramach trzech czytań. My sprawę uprościmy: po przekazaniu ustawy przez marszałka pod obrady, projekt trafia od razu do trzeciego czytania, podczas którego odbywa się przez 5 dni debata. Można zgłaszać poprawki.
8. Obowiązuje następujący porządek debaty: najpierw głos zabiera wnioskodawca, następnie przedstawiciel największego klubu parlamentarnego (obecnie PiS), później drugiego co do wielkości (obecnie PO). Następnie – by nie utrudniać – brać udział w debacie może każdy. Każdą wypowiedź należy zacząć słowami „Szanowny Marszałku, Wysoka Izbo”. Jeśli przez 12 godzin punkt obrad będzie "martwy", przechodzimy do następnego.
9. Kluby mają obowiązek brać udział w debatach, podczas których przynajmniej jeden ich przedstawiciel musi przedstawić stanowisko partii w danej sprawie i je uzasadnić. Jeśli partia mająca graczy nie weźmie udziału w debacie, jej głosy w danej sprawie uznawane są automatycznie jako "za". Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy gracz zgłosi nieobecność.
9. Głosowanie trwa do końca trzeciej doby od momentu założenia wątku z głosowaniem. Prawo udziału w głosowaniu ma każdy gracz, który był zarejestrowany w chwili założenia wątku debaty nad danym projektem. Głosuje się poprzez wpisanie „Za”, „Przeciw” lub „Wstrzymuję się od głosu” w oddzielnym temacie założonym przez administratora w forum „głosowania”. Głosy liczone są w następujący sposób: 10% głosów każdego z ugrupowań (zaokrąglane do dołu) + wszystkie głosy Mniejszości Niemieckiej „należą” do Administratora. Udziela ich wedle własnego rozsądu, jak posłowie danej frakcji parlamentarnej głosowaliby nad daną ustawą. Każdy gracz dysponuje liczbą głosów proporcjonalną do liczby graczy należących do jego ugrupowania. Przykładowo: głosowana jest kolejna nowela ustawy lustracyjnej. PiS jest „za”, zgodnie z przewidywaniami. Do klubu PiS, dysponującego 155 mandatami, należy 10 graczy. Administrator dysponuje 10% wszystkich głosów PiS, co daje 15,5 głosów, czyli – w zaokrągleniu w dół – 15 głosów „za”. Zostaje 140 głosów. Jako że głosowało 10 graczy PiS, każdy dysponuje 14 głosami. Z 10 graczy 7 głosowało za, 3 przeciw. Daje nam to 15+7x14 głosów za i 3x14 głosów przeciw. Czyli: 113 posłów PiS głosowało „za”, 42 głosowało „przeciw”. Głosy podlicza Administrator i publikuje je jako Wicemarszałek.
10. Kluby muszą dbać o to, by frekwencja w głosowaniach była odpowiednia. Dlatego też Administrator uznaje, iż wszystkie głosy danego klubu zostały oddane jedynie wówczas, gdy w głosowaniu wzięło udział min. 70% - zaokrąglane w górę - wszystkich graczy danego ugrupowania. Inaczej liczba oddanych głosów odpowiednio spada. Przykładowo: Głosowana jest ustawa o podatku liniowym 15%. Jednak z 10 graczy jedynie 6 wzięło udział w głosowaniu. W efekcie w głosowaniu wzięło udział jedynie 79 posłów PO, spośród wszystkich 133.
11. Posłowie mogą składać zapytania i interpelacje do prezesa rady ministrów i poszczególnych ministrów. Mają oni na odpowiedź 4 doby.
12. Ustawy, które opuszczają sejm, będą trafiały do senatu, a później do prezydenta. Senat i prezydent to domena Administratora, może on zgodnie z poglądami aktualnego prezydenta zawetować ustawę. Sejm może weto odrzucić. Weta i poprawki senackie będą pojawiały się sporadycznie, podobnie jak prezydenckie lub senackie inicjatywy ustawodawcze (a także inicjatywy obywatelskie).
13. Marszałek może w ramach decyzji porządkowej zbanować gracza, wpierw na okres tygodnia, później miesiąca, później na wieki wieków.
IV. Media
1. Działalność medialna posłów polega przede wszystkim na organizowaniu konferencji prasowych. Opis konferencji umieszczany jest w nowym poście. Po komunikacie posła Administrator może zadać mu pytania jako dziennikarz. Niedozwolone jest udzielanie się innych graczy w wątkach konferencji prasowych innych graczy, aczkolwiek mogą w ramach własnych konferencji odpowiadać na konferencje innych graczy.
V. Działalność w okręgu wyborczym
1. Działalność w okręgu wyborczym to: dyżury poselskie, spotkania z wyborcami, wiece, akcje propagandowe. Do wyboru do koloru.
VI. Jak startujemy?
1. Rejestrować się i zakładać graczy można już przed oficjalnym startem. Data startu ogłoszona zostanie z kilkudniowym wyprzedzeniem. Gra nie wystartuje, dopóki do PO, PiS i przynajmniej jeszcze jednej partii nie zapisze się przynajmniej po jednym graczu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Administratorsejmpo2005 dnia Pon 0:07, 10 Wrz 2012, w całości zmieniany 13 razy
|
|